Nuffnang Ads

Thursday 26 February 2015

Jaga Kesihatan Di Musim Panas

Assalamualaikum...
Hallloooo.....
rata2 tau skrng kite tgh mengalami musim panas hingga march/april nnti kan...kalo dh gini kisahnye..banyak la juge penyakit yang jadi..demam...sakit tekak..pening kepale etc la kan...
ahkak jemah pon x terkecuali sakitnye juge...
oleh itu..ape kite same2 jage kesihatan kite dgn baik...meh nak share tips2 dgn sume..atleast kite boleh sihat same2 kan..yer dopppp ???

1. Jangan Sampai Dehidrasi
Dehidrasi ialah gangguan dalam keseimbangan cairan atau air pada tubuh. Hal ini terjadi karana pengeluaran cairan lebih banyak daripada cairan yang masuk ke dalam tubuh. Jika dibiarkan begitu saja, dehidrasi dapat mengakibatkan sakit kepala, pusing, lesu, murung, daya respon rendah, saluran hidung kering, bibir kering dan pecah-pecah, urin berwarna (terlalu kuning atau keruh), tubuh lemah, letih, dan mudah berhalusinasi.

Untuk mencegah diri dari dehidrasi,minum air putih sebanyak dua liter 1 hari. Letakkan botol air putih tersebut pada meja ofis atau tempat yang mudah Anda capai supaya cairan tubuh Anda tetap terjaga. Kedua, agar terhindar dari dehidrasi jagalah ruangan di ofis atau rumah Andaagar sentiasa lembab.

2. Makan dengan Nutrisi Seimbang
Tubuh memerlukan nutrisi yang seimbang setiap harinya. Iaitu dengan memberi tubuh dengan makanan-makanan yang mengandung gizi dalam jumlah yang sesuai dengan keperluan tubuh.


3. Kurangi Gula
Gula berlebih yang ada pada makanan atau minuman dengan jangka waktu yang panjang, akan mengakibatkan kesan yg  kurang baik bagi kesihatan dan kecantikan kulit

Cuba kurangkan kegunaan gula@garam  di dalam minuman/makanan .
Buah-buahan  menghasilkan manis yang alami dan baik untuk kesihatan. Mengurangkan gula juga membantu melancarkan sistem pencernaan, meningkatkan tenaga, dan meningkatkan kejernihan kulit Anda.

4. Perbanyak Minum Jus
Jus adalah kunci penting untuk kulit yang cerah dan kesehatan. Jus sayuran  hijau memiliki manfaat untuk mengimbangi pH tubuh, membersihkan tubuh dari lendir, dan melakukan pembersihan pencernaan. Di samping itu, jus buah-buahan juga bermanfaat bagi tubuh. Jus buah dapat meningkatkan daya tahan tubuh, menurunkan kadar kolesterol, melancarkan sistem pencernaan, dan sebagai anti-oksidan.


5. Jauhkan Diri dari Bahan-bahan Kimia
Bahan kimia selalu ada di sekitar kita, seperti bahan kimia pada kosmetik yang digunakan sehari-hari.Bahan kimia yang kita jumpai dapat menimbulkan ancaman bagi keseimbangan kelembaban kulit, menyebabkan kanker, asma, cacat lahir, dan mengurangi tingkat kesuburan.


6.Batasi Konsumsi Kafein
 Kafein ialah kristal alkaloid xantin, rasa pahit berasal dari sejumlah biji, daun, dan buah dari beberapa tanaman. Kafein kini sering dimakan/diminum oleh  manusia melalui berbagai makanan dan minuman. Selain pada kopi, kafein juga ditemukan pada cola, softdrink, coklat, minuman energi, dan beralkohol.
Menurut Franz H. Messerli, MD, seorang profesor kedokteran klinis di Columbia University di New York City, kafein merupakan diuretik ringan. Sifat diuretik ini membuat Anda merasa harus buang air kecil. Semakin sering Anda buang air kecil, semakin Anda kehilangan cairan tubuh. Semakin banyak cairan tubuh Anda yang hilang, semakin sedikit nutrisi yang dapat diserap tubuh.

8. Tidur Cukup
Setelah makan dan minum yang bernutrisi tinggi, mengurangi gula, menjauhkan diri dari bahan-bahan kimia, serta mengurangkan kafein dan alkohol, pastikan Anda memiliki tidur yang cukup. Kualiti tidur yang baik minimum adalahl 6 jam.

Selain itu, kualiti tidur yang baik dapat membantu mendorong regenerasi sel-sel tubuh dan jaringan, serta mempengaruhi pada stamina dan kesiapan tubuh dalam melakukan aktivitas pada keesokkan harinya.

9. Mengubah Rutin Mandi Anda
Mandi tidak hanya akan menghilangkan semua kotoran yang menempel di kulit, tetapi juga akan merangsang sirkulasi pergantian permukaan kulit.

Ini adalah diantara cara/petue yg boleh kita guna pakai utk menjaga kesihatan di musim panas ini...xdapat buat semua...kite cube sikit2..ok kan...sekurang2nya kesihatan kita dlm keadaan baik & terjaga....

ok chow....babaiii...
Sumber petua adalah dari google.com yer...mekasehhh

No comments:

Post a Comment